De verzamelzuil staat in de bibliotheek in Hilversum.

Bijna ledereen heeft al jaren vreemd en oud geld ide keukenla liggen en weet niet goed wat er mee te doen. Lionsclubs bieden in samenwerking met bv de bibliotheek de oplossing om met dat dode geld wat goeds te doen: oogoperaties in ontwikkelingslandenmogelijk maken.

Gemiddeld 55 Lionsclubs, verspreid over het hele land, beheren 85 verzamelzuilen. Een zuil  brengt gemiddeld € 2000 op,goed voor 133 operaties.

Jaarlijks worden meer dan 1,2 miljoen munten en 25.000 bankbiljetten  uit  160 landen ingezameld. Wij selecteren  die zelfen zetten die als  volgt in  euro's om:

*Lions en hun vrienden nemen courant papiergeld mee op hun reizen. Zij betalen de middenkoers  in euro's:

* Courant muntengeld wordt per land gesorteerd en op omgezet in euro's;

* Een KLM purser neemt regelmatig 10 à 20 kg munten mee naar verre landen en zet het om in  papiergeld;

* Oud zilver-, nikkel- en kopergeld wordt verkocht tegen kiloprijs;

* lncourant  papier- en muntgeld, dat Nationale  Banken niet  meer terugnemen, wordt verkocht via oud geld veilingen

Tot op heden staat of stond in 20%van de Nederlandse supermarkten een verzamelzuil. De actie kan dus nog jaren doorgaan.

Kijk voor meer informatie over het hoe en wat van de actie op www.vreemdenoudgeld.nl